Lydnadsläger med Sveriges hundungdom.

Denna helg spenderades med hund & andra lika hundtokiga människor på Vilsta sporthotell i Eskilstuna.

 

Fredagen började med att checka in kl 17 30 för mig och Alvas del, en tjej Anna hade kommit före mig, så vi bestämde att vi skulle dela rum.

Våra 2 fyrbenta rumskompisar BC xante´ och Pincher Yoda.

19 00 hade vi gemensam middag med alla på lägret riktigt trevligt och god mat.

Resten av kvällen umgicks vi utanför vår stuga och pratade om allt möjligt som handlade om hund.

Lördagen startade kl 8 00 med frukost och kl 9 00 började träningen, vår grupp fick börja med instruktören Fanny Gott. Vi gjorde en snabb presentation vårat namn, hundens namn & ras, vad vi gjort och vad vårt mål är.

Sedan fick vi välja ut ett moment vi ville ha extra hjälp med. Men detta pass började vi prata om den viktiga leken och vi tittade även på den, shaping, stadga, sätta på kommando och signalkontroll.

Leken.



Efter lunchen var det dags att bytta instruktör och vi fick gå till Lotta Linusson. Vi gjorde även här en snabb presentation. Sen fick vi välja ut ett eller flera moment vi ville ha hjälp med, vi fick en kvart/person då vi var rätt många i gruppen.

Jag tog hjälp med linförighet, jag vill få henne att hålla fokus på mig, hålla sig i rätt position och ha hjälp med uthålligheten. Jag fick många bra tips som jag ska ta med mig och arbeta med. Tex att jag ska bestämma ut hur långt vi ska gå och då inte belöna innan den sträckan, blir det fel ha ett kommando på det tex tokigt och gör om tills hunden klarar sträckan (man gör så klart så långt som man vet att sin hund klarar). Att man ska vara noggrann med sina kriterier, vart man vill hunden och inte belöna halvdant.

 

Frittfölj med Alva.

På kvällen Blev det föreläsning med Eva-Marie Wergård i tävlingspsykologi under 2 timmar. Jätte intressant och lärorikt, helt plötsligt var det inte bara hunden man ska träna utan även sig själv, klart man inte kan kräva fullt fokus av hunden om man inte själv kan hålla det tex. Så nu har vi en massa bra saker att tänka och träna på =).

Fina tollaren Quta


'

Pommen Gismo som tävlar i klass 3, coolt =D

På Söndagen började vi samma tid kl 9 00. Idag fick vi in en 3 e´instruktör Sofia Edlind och vi fick börja morgonen med henne =).

Tov tränar rutan.

Jag fortsatte med linförigheten då jag vill ha tips från olika håll och se vad som fungerar bäst för oss.

Sofia uppmärksammade mig på att jag belönar mkt bara för att hålla Alvas fokus på mig, vilket inte kommer fungera på tävling.. Så nu blir det skärpning här, efter varje bra ska det komma en belöning och jag ska göra det tydligt för Alva vad jag tycker är ”rätt” och ”fel”.

Annars fick jag beröm över vår linförighet, att hon faktiskt går riktigt snyggt när hon anstränger sig. Men vi behöver störningsträna mer och ett tydligt tecken när det går fel och bryta där för att göra om.

Med Fanny tog jag hjälp med tandvisningen då Alva blir så glad när domaren kommer fram, så hon inte kan sitta still utan klänger på personen istället. Vi fick bra tips på omvänt lockande och baklängeskedjning. Vilket gav resultat väldigt fort =).

Vi pratade även lite om linförigheten och vi fick se Epic i baklänges linförighet, hon tyckte att man skulle vara noggrann med att dela upp linförighet och ingångar för att inte ingångarna ska bli halvdana, om man inte orkar lägga en stor vikt på de under träning av linförigheten.

 

Med Lotta tog jag hjälp med apporteringen då hon är helt galen i den. Här har vi ju haft 2 roliga saker domare + apporten. Så problemet var inte så stort nu efter tipsen av Fanny, men vi tränade på. Jag fick flera bra tips även här med baklängeskedjning och att jag ska utnyttja mina träningskompisar varje gång till detta ;D.

Vi pratade även om hur jag vill ha henne mellan momenten för att behålla bra fokus och för att hon ska be om att vi ska arbeta mer.

Fina laken Urax, som Alva blev jätte kär i.




Kommentarer
Postat av: Louise

Vad fina bilderna var ! =)

2011-08-30 @ 10:25:36
URL: http://louisek.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0