Spår, uppletande & lydnad

Idag har vi tagit en lugn dag från långpromenader istället har Alva fått leta massa med godis i högt gräs, på eftermiddagen gick vi ut och la ett långt spår med 6 apporter. Medan spåret fick ligga körde vi ett littet lydnads pass, idag la jag störst fokus på ingångar och korta sträckor i linförigheten.

Jag passade även på att köra några läggande och träningen har gett resultat de har blivit snabbare igen =). Det har hjälpt att höja motivationen med snabba ligg i samband med utfodring och frivilliga ligg.

Ställandet kollade vi också på med där kommer vi få backa i träningen, vi har haft för långt uppehåll i träningen så stadgan brister.

Sen var det dags för spåret, som gick igenom ett skogsparti, ut på en äng, över en väg, ner på en stig sedan vidare upp på en äng, över en väg genom kuperad äng/skog och som avslutades på en äng med riktigt högt gräs..

Jag lätt henne leta upp spåret själv,vilket gick kanon, hon hittade det direkt och kastade sig in i spåret =). Som vanligt är hon helt galen i början av spåret, så jag flög efter henne i början, fick tag i en gran för att inte ramla ner bland de stora stenarna haha =).

Nu klarar hon av de rätta vinklarna fint, det var en ordentligt långt spår så efter halva vart hon riktigt trött, hon hade svårt att hålla sig i spåret och lallade runt ett tag, men med lite hjälp kom hon igång igen och vi passade på att ta en paus vid ett dike med vatten (Alva blev överlycklig och kastade sig rakt ner hihi). Resten av spåret klarade hon kanon fint, bra tempo och hon höll sig fint i alla vinklar och dessutom tog hon alla 6 apporter och gav mig de till mig. Men än finns det mkt kvar att jobba med, men så småningom kommer det bli en spårkurs.

Sedan avslutade vi med ett uppletande vid ett grustag, hon var riktigt trött nu och hon fick leta av ordentligt innan hon hittade föremålet. Så nu ligger hon och sover gott bredvid mig <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0