Norrköpings BK

Igår blev det en vända in till Norrköpings BK med träningsgruppen, jag och Elin tränade på med lydnaden med Alva och Beyla. Jag och Alva la mest tid på linförigheten, ingångar och position.

Elin hade köpt tungapport (2 kg), så den passade vi på att köra lite med blandat med träapporten, roligt tyckte både jag och Alv.

 

Alva var väldigt intresserad av allt runtomkring idag, kollade på hundarna, de andra hundarnas leksaker och nosade som bara den i marken, men inte konstigt hon var nog rätt trött efter hårdträningen innan =).

 

Det vi tränade på igår:

Linförighet – Lite okoncentrerad och lätt distraherad, kollade gärna efter de andra hundarna och kollade på en hund som lekte med en pip leksak, med lite mer jobb från min sida gick hon med fin kontakt, men jag är inte nöjd med positionen, hon går alldeles för långt fram för att vi ska kunna göra snygga vändningar eftersom vi krockar hmm.

Det blir att köra kortare sträckor och belöna rätt position för där jag vill ha henne.

 

Ingångar – Hon gör många fina ingångar, men några blir lite sneda så jag kommer plocka in klossen igen, så hon blir säker på positionen och verkligen kommer in helt.

 

Apport – Nu har vi fått till en bra början: jag kan visa apport och Alva väntar till kommando apport ges. Hon tar den fint och håller den hårt, men jag vill ha ett lika bra och hårt hållande trots att jag drar i den när hon har den i munnen – jag vill alltså inte att hon släpper den innan jag säger ”tack”.

 

Läggande – Tyckte hon var lite segare detta pass (inte konstigt efter långt spår och uppletande innan träningspasset). Hon lyssnar direkt på ligg och ligger kvar fint, nu finns det ingen tendens att resa sig.

 

Stå – Jobbade vidare med stå på kommando och stadga på ställandet. Men tycker inte att hon hajar ställandet alls längre, så det blir att backa mer än vad jag tänkt. Vi kommer köra på frivilliga stå och därefter lägga på stadga innan vi börjar med kommando på det, vill ha ett snabbt och snyggt hopp stå.

 

Hoppet – Här har hon lite svårt att sitta kvar och vänta på mitt kommando, vilket är mitt fel då vi inte tränat detta på väldigt länge.

Här blir det att jobba med stadga i sitta kvar, ordförståelse och ingångarna efter hoppet.

 

Innan hemfärden fick Alva lite klappar och kel av ett par på klubben som verkligen gillade henne, hon myste som bara den med en fullmunderad väktare, de tyckte hon var en riktigt trevlig Malle tik som inte brydde sig det minsta om hans mundering.

Lilla Alf tyckte bara att det var jätte mysigt med klappar och kel, hon la sin nos i hans hand, pussades och tillslut kastade hon sig handlöst rakt ner på marken och ville bli klappad på magen haha, mattes goa tjej.

 

Vi blev även medbjudna till schäferklubben i Simonstorp för att följa med på IPO, spännande längtar som bara den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0